Osłonka na doniczkę – tutorial

W końcu się zebrałam, do napisania od dawna zapowiadanej, małej instrukcji wykonania osłonki na doniczkę z materiału. Jak wiecie uwielbiam robić decoupage na materiale, bo daje bardzo dużo możliwości, a dzięki utwardzaczowi do tkanin, można formować materiał jak nam się podoba. Zatem zaczynamy 🙂

Potrzebne materiały: -tkanina o wymiarach 43x24cm, ja używam surowego lnu, –kartonowe opakowanie po mleku 1l, -brystol, -utwardzacz do tkanin, -torebka foliowa , -klej na gorąco, -klej do decoupage na tkaninach, -podkład do decoupage, -farba akrylowa wg uznania i oczywiście odpowiedni motyw jaki chcemy umieścić na osłonce.

1.  Robimy doniczkę. Kartonik po mleku należy przeciąć mniej więcej na połowę, wielkość zależy od tego jakie kwiaty lub zioła chcemy w niej trzymać. Ja zrobiłam małą na zioła, to już zależy od każdej/każdego z Was 🙂   Następnie należy umyć dokładnie środek i zamalować napisy , ja użyłam podkładu wodnego do decoupage. Teraz malujemy naszą doniczkę na wybrany przez nas kolor.

DSC005522. Wykonujemy szablon z brystolu w kształcie kartonu o  wymiarach 43×30 cm, sklejamy taśmą dwa krótsze boki, tworząc kształt walca. Następnie taśmą sklejamy dno  walca, tworząc zamknięcie podobne do spodu kartonu od mleka, nie musi być wykonane idealnie 🙂

  DSC00568 DSC00566

3. Wycinamy z materiału prostokąt o wymiarze 43x24cm. Taki rozmiar pozwoli nam swobodnie uformować worek w kształcie kartonu. Oba krótsze boki materiału sklejamy klejem na gorąco w odległości ok.1 cm od zewnętrznego brzegu uzyskując w ten sposób walec. Wywracamy materiał na drugą stronę aby szew został w środku.

4. Na kartonowy szablon nakładamy torebkę foliową i tu ważna informacja – plastik jest jedynym materiałem do którego nie przywiera utwardzacz do tkanin.

DSC00569

5. Szablon z reklamówką ustawiamy zamkniętym dnem do góry i nakładamy na niego walec z materiału, następnie składamy rogi, tak by wyglądały jak zamknięcie kartonu i sklejamy klejem wiążącym na ciepło. W ten sposób otrzymamy dno naszego worka. Ponieważ szablon z kartonu jest większy, również osłonka materiałowa będzie większa i z łatwością pomieści doniczki z mlecznych opakowań.

DSC00571

6. Na utworzony worek materiałowy nakładamy pędzlem utwardzacz do tkanin, zaczynamy od podstawy, stawiając worek „na głowie”. Nie nakładamy zbyt grubej warstwy.

DSC00572

                 DSC00573 DSC00574

7. Po ok 45 min. gdy materiał  będzie jeszcze wilgotny ale nie będzie jeszcze sztywny należy odwrócić worek -postawić na podstawie – a brzegi podwinąć . Rękoma nadajemy odpowiednie kształty. Sprawdzamy, czy w środku zmieści się kartonik po mleku, tak by po utwardzeniu można było go łatwo włożyć. Pozostawiamy do utwardzenia najlepiej na całą noc, podkładając pod spód torebkę foliową.

DSC00576

8. Kiedy zewnętrzna powierzchnia się usztywni, nakładamy utwardzacz na brzeg oraz jego stronę wewnętrzną  i znowu pozostawiamy do utwardzenia. Krawędzie mojego worka utwardziły się po ok 12 godzinach.

9. Kolejny etap, przypuszczam, że najbardziej ulubiony przez nas wszystkich to dekorowanie :). Wycinamy odpowiedni motyw z serwetki, dostosowując rysunek do wielkości worka.

DSC00575

10. Na stwardniały worek przyklejamy serwetkę, ja smaruję cienką warstwę na tkaninie, przykładam serwetkę i dopiero pokrywam ją warstwą kleju, dzięki temu nawet jeśli zrobią się jakieś zagięcia można je szybko naprostować 🙂 .Jeśli mamy wzór, który może być słabo widać, lepiej odrysować kształt serwetki na dekorowanym miejscu, następnie wypełnić to miejsce podkładem i dopiero przykleić, wtedy mamy gwarancję, że nasz motyw będzie dobrze widoczny.

DSC00588

11. Kolejny etap, to wykończenie worka, można go zostawić w kolorze naturalnym, lub tak jak ja podkreślić fałdy i załamania. Użyłam do tego farb akrylowych Phoenix.

DSC00589 DSC00590

   Całość wykończyłam lakierem z połyskiem.

12. Teraz wystarczy umieścić zioła w doniczce i gotowe.

DSC00592Po serwetkę z motywem jaki tu zastosowałam zapraszam do

dekormania_logo2Mam nadzieję, że opisałam wykonanie dosyć przejrzyście 🙂 W razie pytań służę pomocą i czekam na zdjęcia Waszych osłonek.

Do przygotowania worka użyłam utwardzacza firmy DailyArt.

2 thoughts on “Osłonka na doniczkę – tutorial

Skomentuj

